Rozhovor – Pařížská švadlena osobně: Láska k módě, k Diorovi a především k silným příběhům
Román Pařížská švadlena Australanky Natashy Lesterové si čeští čtenáři oblíbili natolik, že nakladatelství Metafora vydá v březnu 2020 jeho dotisk. Zároveň na podzim chystá vydání druhé knihy s názvem Skříň plná Diora. Přečtěte si rozhovor s Natashou nejen o její lásce k módě, ale také o tom, co na módě miluje a proč je červenou linkou jejích příběhů.
Pařížská švadlena je váš první titul vydány v České republice a velmi rychle si našel své oddané čtenářky. Jak je zřejmé z tématu knihy, velmi vás zajímá svět vintage módy – stejně jako hlavní hrdinku Fabienne. Co s ní ještě máte společného, kromě módy?
Miluji módu, stejně jako Fabienne – a také spolu s ní sdílím lásku k Tiffanyho šperkům! A k dalším podobnostem – i Fabienne si je trochu nejistá sama sebou a svým talentem, a je pravděpodobně méně sebevědomá než Estella, druhá hlavní postava knihy. Pochybnosti Fabienne mi jsou blízké, vzhledem k tomu, že se s nimi často také potýkám, předevších když píšu.
Co vás na světě módy zajímá nejvíce? A naopak, je A je v módě něco, o čem si myslíte, že by vůbec nemělo být součástí tohoto odvětví?
Miluju historii módy. Na konci 90. let jsem žila pár let v Londýně a každý víkend jsem strávila návštěvami Victoria a Albert Museum a dalších známých muzeí o módě po celé Anglii. Také jsem strávila hodně času v úžasných obchodech s vintage módou, které se v Londýně nacházejí. Mít možnost vidět příklady historické modely mi pomohlo porozumět vývoji a proměnám jednotlivých stylů během let a sledovat tento proces pro měl bylo fascinující. Miluji také módní fotografii ze 40. a 50. let; Louise Dahl-Wolfe je příklad módní fotografky, jejíž práce, především pro Haarper´s Bazar, je překrásná.
Nemám ráda plýtvání a současnou kulturu rychlého konzumu, ve které žijeme. Přála bych si, aby oblečení nebylo vyráběno tak, aby vydrželo jen jednu sezónu, a neschvaluji hrozné podmínky, ve kterých musí někteří dělníci pracovat. Byla bych ráda, kdyby se tento aspekt módního průmyslu změnil a aby si zákazníci i výrobci více uvědomovali dopady na životní prostředí, které nastanou, pokud všichni budeme setrvávat v přístupu tzv. „fast fashion“.
Vaše tituly Pařížská švadlena a The Paris Secret/Skříň plan Diora, který v ČR vyjde na podzim tohoto roku, mají stejný motiv – módu. Které období haute couture Vás osobně nejvíce zajímá a proč?
Zbožňuji konec 40. let a Diorův (tehdejší) New Look. Mým snem je mít jeden kousek od Diora právě z tohoto období. Část The Paris Secret se odehrává právě v tomto období a celá kniha začíná na Diorově úplně první přehlídce v roce 1947!
Vaše příběhy se často odehrávají v Evropě, zatímco vy žijete v Perthu v Austrálii. Z vašich webových stránek čtenáři ví, že milujete Paříž, ale vyjma té, je nějaké jiné evropské město, kde byste si přála žít? A měla jste někdy příležitost navštívit Českou republiku nebo Prahu?
V Praze ani České republice jsem nikdy nebyla, ale ráda bych ji někdy navštívila, slyšela jsem, že je to krásná země. Žila jsem pár let v Londýně a líbilo se mi být tak blízko dalším zemím, mít možnost cestovat do tolika odlišných míst během jediného víkendu. Byla jsem okouzlená kuturou a historií Evropy. Austrálie je v porovnání s Evropou velmi mladá země a nemáme nic podobného její architektuře a kráse!
Děkujeme za Váš čas. Nakonec vás poprosím o přiblížení, na co se naši čtenáři mohou těšit v novince The Paris Secret/Skříň plná Diora?
The Paris Secret začíná okamžikem, kdy jedna z hlavních postav, Kat Jourdan, nalezne skříň plnou večerních šatů Christiana Diora, schovanou v opuštěném domku její babičky v Cornwallu. Celkem nalezne přesně 65 šatů, jedny za každý rok od roku 1947 – roku úplně první kolekce.
Kniha je o záhadě, proč má Katina babička tyto šaty. A při jejím odhalovaní zavede příběh čtenářky do světa velmi statečných žen – pilotek, které létaly nad Anglií během 2. světové války, a také do života Catherine Diorové, Diorovy sestry, která byla členkou francouzského odboje ve 40. letech.
Zdroj: Databáze knih
Foto: Stef King